Bewuste afzondering

Lieve lezers,

We zitten nu al een tijdje aan ons huis gekluisterd en zoals velen onder jullie ben ik het thuiszitten wat beu. Ik zou graag nog eens uitgaan, afspreken met mijn vriendinnen en geloof het of niet: naar de les gaan. Wij denken hier zo over, maar toch waren er in het verleden en nu nog altijd mensen die zich bewust afzonderen. Het zou niets voor mij zijn, maar de gedachte dat sommigen hier bewust voor kiezen, vind ik interessant.

Kluizenaars 

Afbeelding uit Pluk van de Petteflet
van Annie MG Schmidt
Mensen die zich bewust afsluiten van de wereld zijn kluizenaars of heremieten. Ze bestaan in heel wat religies en bestaan waarschijnlijk al sinds het ontstaan van de mensheid. Ik moet zeggen dat het bij mij toch iets is wat tot de verbeelding spreekt. Als ik mij een kluizenaar voorstel dan is dat meestal een norse man met een lange baard die er nogal onverzorgd bijloopt. Dat beeld stamt waarschijnlijk uit de tijd dat mijn mama mij voorlas uit Pluk van de Petteflet (zie foto).


Volgens Wikipedia is een heremiet: 'een religieuze man of vrouw die in afzondering leeft in een kluizenarij of hermitage, buiten de bewoonde wereld.' (27 maart 2020). Op het eerste gezicht is er niet veel te vinden over kluizenaars, wat best logisch is aangezien ze zich afsluiten van de wereld.

Korte geschiedenis

Ik vond wel een korte geschiedenis. De eerste 'heremieten' waren christenen die gevlucht waren voor de christenenvervolgingen. Ze vestigden zich in de woestijn en kregen al snel meer aanhangers. Ook in de middeleeuwen waren er veel kluizenaars. De eerste gekende kluizenaar in het christendom was Paulus van Thebe. Nu bestaan kluizenaars nog altijd en hoewel de eerste christenen waren, bestaan ze ondertussen ook in heel wat oosterse religies zoals het boeddhisme en hindoeïsme.

Wikihow heeft een ook stappenplan klaar voor heremieten. Ik betwijfel of heremieten eerst Wikihow raadplegen voor ze de knoop doorhakken, maar als je plannen hebt, Wikihow biedt hulp.

Christopher Thomas Knight

Christopher Thomas Knight als kind en tijdens zijn arrestatie












Er staan een aantal merkwaardige verhalen op internet over kluizenaars. Zo ook het verhaal van de Amerikaanse Christopher Thomas Knight. Hij besloot in 1986 op 20-jarige leeftijd om zich terug te trekken in het bos. Na 27 jaar kluizenaar te zijn geweest, werd hij uiteindelijk gearresteerd omdat hij iets gestolen had in Pine Tree camp, een camping in de buurt. Zo kwam er een eind aan zijn kluizenarij. Beetje stom als je het mij vraagt. Naast dit verhaal, zijn er nog heel wat voorbeelden te vinden op internet, vooral in het Engels.

Mijn mening

Ik moet zeggen dat ik het iets vreemd blijf vinden. Volgens mij zijn mensen gemaakt om samen te leven. En hoewel ik toch een aantal uren gezocht heb, ben ik niet veel wijzer geworden.

Bronvermelding:

Finkel, M. (5 augustus 2014). The Strange & Curious Tale of the Last True Hermit. Geraadpleegd op 10 april 2020 via https://www.gq.com/story/the-last-true-hermit

Wikihow (zonder datum). Kluizenaar worden. Geraadpleegd  op 10 april 2020 via https://nl.wikihow.com/Kluizenaar-worden#Bronnen

Wikipedia (2 maart 2020). Christopher Thomas Knight. Geraadpleegd op 10 april 2020 via https://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_Thomas_Knight

Wikipedia (27 maart 2020). Heremiet (monnik). Geraadpleegd op 10 april 2020 via https://nl.wikipedia.org/wiki/Heremiet_%28monnik%29

Wikipedia (28 maart 2019). Paulus van Thebe. Geraadpleegd op 10 april 2020 via
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paulus_van_Thebe






Reacties

Populaire posts