Let's get started

Lieve lezers,


Ik ben Anaïs Cremmery, 19 jaar en ik woon in Kortrijk. Ik zou mezelf omschrijven als een lief meisje met een groot rechtvaardigheidsgevoel. Dat rechtvaardigheidsgevoel bracht mij bij de richting sociaal werk en tot nu toe heb ik nog geen spijt gehad van die keuze. Studeren is (natuurlijk) niet het enige wat ik doe, daarnaast ben ik ook een enthousiaste animator en sta ik elke vakantie trouw op post om kindjes te entertainen. Ik ben geen sportief type, maar soms slaag ik er toch in om op maandagavond wat tijd vrij te maken om Zumbalessen te volgen. In tijden van corona is dat wat moeilijker en omdat de Netflixverleiding mij vaak lokt, verdwijnt mijn conditie een beetje naar de achtergrond. Maar ik doe mijn best om niet de hele dag snacks te eten en tv te kijken. 

Waarom deze blog?

Je vraagt je misschien af waarom ik deze blog schrijf en hoewel de naam van mijn pagina misschien voor zich spreekt, wil ik hier toch wat meer uitleg bij geven. De voornaamste reden is natuurlijk onze nieuwe vriend/vijand COVID-19 a.k.a. corona. Wat voor mij in het begin
 een klein griepje leek, blijkt al vlug een pandemie te zijn die heel de wereld in de ban houdt. Het dagelijkse leven wordt erdoor beheerst en dingen die eerst vanzelfsprekend waren, blijken dat nu niet meer te zijn.
Sommigen beweren dat we deze pandemie kunnen beschouwen als een derde wereldoorlog. Dat is misschien wat overdreven, maar ik kan mij ergens wel vinden in die bewoording. Want op een bepaalde manier is er op dit moment ook wel een gevecht aan de gang. Een gevecht tegen een minuscuul virus, maar ook een gevecht tegen de rest, tegen de mensen die weigeren binnen te blijven en tegen de mensen die het virus binnen brachten. Ook een gevecht tegen de hamsteraars, die er een strijd van leven op dood van maken om de laatste rol wc-papier te bemachtigen en daarna op het internet terechtkomen. En net zoals in een wereldoorlog, zijn er ook heel wat doden. Maar voorlopig moeten we de toekomst niet te zwart inzien, want zoals Marc Van Ranst (2020) zei in een interview met De Standaard 
"ons systeem kan het nog aan". En zolang ons systeem het nog aankan, moeten we volgens mij niet wanhopen.

Wat ben ik van plan met deze blog? 

Ik vind het wel interessant om eens terug te kijken in de geschiedenis. Ik hoorde al verhalen over het feit dat de geschiedenis zich herhaalt, als je terugkijkt in de geschiedenis zou er om de 20 een ramp zijn. Maar hoe zit dat precies? Hoe werd er vroeger omgegaan met rampen als deze, hamsterden de Belgen vroeger er ook massaal? Klopt de vergelijking met een oorlog, of is deze zwaar overdreven? Zit er een spoor van waarheid in de complottheorieën rond corona? Hoe gaan en gingen mensen om met de sociale isolatie? Hoe ga ik ermee om? Dat zijn de vragen die ik mijzelf voor het schrijven van deze blog stelde en waar ik hopelijk een antwoord op zal krijgen.
Je zou deze blog kunnen beschouwen als een combinatie van het dagelijkse leven van een coronastudent, een vergelijking met het verleden, de geschiedenis en allerlei andere leuke feiten. Let's get it started en hopelijk tot snel!


Bronvermelding:

MG (24 maart 2020). Van ranst: 'ons systeem kan het nog aan'. De Standaard. Geraadpleegd via https://www.standaard.be/cnt/dmf20200324_04900240

 The Star (2020) Toilet paper fights. Geraadpleegd via https://www.youtube.com/watch?v=XL3-rlcWCu0&has_verified=1

Reacties

  1. Dag Anais, fijn dat je aan boord bent. Een blog met een verwachting, daar hou ik van. De vragen die je stelt zijn relevant en verdienen een antwoord. Ik zie uit naar je komende bijdragen. Laat niet na om inzichten uit de cursus mee op te nemen. Hou je gezond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anaïs, je blog is echt mooi geschreven! Ik ben benieuwd naar meer.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts