Quaranta giorni en fake news

Dag lieve lezers,

Zoals velen onder jullie breng ik de laatste tijd veel tijd door achter mijn schermen, scrollend door de vele posts en challenges. Dat klinkt niet zo interessant, maar toch heb ik via deze weg al een aantal interessante dingen bijgeleerd deze week. Benieuwd?

Quarantaine 

Als eerste kwam ik te weten waar het woord quarantaine vandaan komt. Ik vraag me als ik naar buiten ga wel soms af of we echt in quarantaine zitten. Ik heb namelijk het gevoel dat er juist meer fietsers en wandelaars op pad zijn dan normaal. Maar even terug naar het woord quarantaine. Het woord quarantaine komt van  het Italiaanse quaranta giorni, dat veertig dagen betekent. Opmerkelijk toch dat het een Italiaans woord is en dat net Italië zo hard getroffen is door het coronavirus. Het woord quarantaine ontstond tijdens de pestepidemie in de 14e eeuw. Schepen en hun bemanning  moesten toen 40 dagen in de haven blijven liggen voor ze aan land mochten komen. Dat lijkt me erg lastig. Vorige zomer ben ik gaan zeilen met mijn grootouders en zus. Het zeilen op zich vond ik echt geweldig. De geur van het water, de wind in je haren, niets anders dan water om je heen. Maar soms was de wind te sterk en mochten we niet uitvaren, dus bleven we in de haven. Na 1 dag in de haven op een kleine boot, was ik iedereen al beu. Ik wil niet weten wat er gebeurd zou zijn als we met 40 op die boot hadden gezeten.


Fake nieuws

Naast de oorsprong van quarantaine kwam ik ook een Instagrampost tegen van VRT Nieuws die ik wel even met jullie wil delen. Het was een post over fake nieuws in tijden van corona. Hier een korte opsomming van de fake nieuwsfeitjes:
  • Op allerlei sociale media ging een tijdje een bericht rond waarin stond dat er 's nachts helikopters over het land zouden vliegen die desinfecterende middelen zouden sproeien om het coronavirus uit te roeien. Daarom moest je volgens hen 's nachts binnen blijven.  
  • Je kan jezelf testen op corona met dit simpel trucje: als je 10 seconden je adem inhoudt en daarna niet hoest, heb je geen corona. 
  • Je kan corona ook voorkomen, het enige wat je moet doen is je keel nat houden door warm water te gorgelen met zout of look of voldoende vitamine C innemen.
  • Er gaan filmpjes rond van wilde dieren in steden. Zo zouden dolfijnen weer naar de steden trekken, wat voor de uitbraak van het coronavirus niet mogelijk was. Dat klopt jammer genoeg niet, de dolfijnen uit Venetië blijken gefilmd te zijn in Cagliari, waar altijd dolfijnen zwemmen, helemaal niet zo speciaal dus. Er ging ook een filmpje rond van leeuwen in Rusland, maar de Russische president heeft voor alle duidelijkheid geen leeuwen losgelaten om de bevolking binnen te houden. De beelden stammen uit 2016 voor een filmopname. 
  • COVID-19 is een complot! Het virus is gemaakt in een laboratorium door Chinezen, Fransen of Amerikanen. 
De meeste van deze nieuwsfeiten zijn niet erg geloofwaardig, maar ik moet toegeven dat ik wel echt dacht dat de dolfijnen opnieuw rondzwommen in Venetië. 
Gek toch, hoe bij sommige mensen de fantasie op hol slaat. Ik vraag me af wie ze zijn, die fake news-verspreiders: zijn het jonge mannen die het grappig vinden om dit soort nieuws te verspreiden, zijn het oude bijgelovige vrouwtjes of zijn het mensen die in deze tijden te veel films kijken? Ik zal het waarschijnlijk nooit weten. Hopelijk hebben jullie iets bijgeleerd.  

Tot schrijfs. 

Bronvermelding:

CRUX (22 maart 2020). Reports of Dolphins, swans Returning to Venice proved Fake. Geraadpleegd via https://www.youtube.com/watch?v=Bpz1V_O3v5c

VRT Nieuws (2020). Fake news over corona: dit geloof je best niet. Geraadpleegd via https://www.instagram.com/p/B-KhWqVHWOJ/?igshid=j42yu69qf7le  

Wikipedia (28 maart 2020). Quarantaine. Geraadpleegd op 28 maart 2020 via https://nl.wikipedia.org/wiki/Quarantaine




Reacties

  1. Quarantaine komt oorspronkelijk van de Arabieren. Avicena, in het Arabisch Ibn-Sina heeft dit ingevoerd door mensen 40 dagen lang af te zonderen, Al Arbaa'in. De Italianen hebben dit dan vertaald naar Quaranta Giorni. In Kortrijk staat er blijkbaar een standbeeld van hem op de rotonde aan de Marksesteenweg. Heel mooie blog trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat wist ik niet, wel interessant om te weten! Ik zal er eens op letten als ik daar passeer. Zoals ik al vermeldde, vond ik dit weetje al scrollend op mijn smartphone en ik heb daarna niet echt meer gezocht naar de verdere historiek van het woord. Bedankt voor de aanvulling en het compliment :-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts