Pleidooi voor het toneel


Lieve lezers,

Het normale leven begint stilaan weer op gang te komen. Vandaag gingen de winkels terug open, het aantal doden en ziekenhuisopnames blijft dalen en ook de scholen laten hun eerste leerlingen toe. We zijn goed op weg. Toch zullen er nog een aantal dingen zijn die nog lang niet door zullen mogen gaan. Zo ook toneelvoorstellingen.

Mijn parcours

schrift reportoirestudie
Eerst en vooral wil ik jullie eens toelichten waarom ik het hierover wil hebben. Ik ben zelf op 10-jarige leeftijd gestart met 'woord'. Dat was een soort van voorloper van mijn latere toneellessen. In woord leerde ik mooi spreken, leerde ik gedichten voordragen en toneelspelen. Ik ben dit blijven doen tot ik vorig jaar afstudeerde. Jammer genoeg is er geen vervolg meer aan gekomen, maar wie weet begin volgend schooljaar wel opnieuw.
In mijn laatste 3 jaar kreeg ik een verplicht vak: 'reportoirestudie'. Reportoirestudie hield in dat ik een tiental toneelvoorstellingen moest gaan bekijken en achteraf mijn bedenkingen moest opschrijven. Dat klinkt voor velen van jullie misschien een zware opgave, maar toch was dit iets dat ik echt tof vond.

Toneelvoorstellingen

Ik heb in totaal 18 voorstellingen gezien. Het aanbod was heel gevarieerd. Zo ging ik kijken naar bekende theatergroepen zoals NT Gent, maar ook minder bekende toneelgroepen of spelers. Om jullie een idee te geven. Ik ging ooit naar een voorstelling kijken, waarin een bijna naakte man meer dan een half uur over de grond kronkelde op sinistere muziek. Dat was wat vreemd en hoewel ik in het begin redelijk gechoqueerd was en giechelend naar mijn vriendinnen keek,  kon ik dit gekronkel na een tijdje vreemd genoeg wel appreciëren. Of ik het nog eens zou willen zien, is een andere vraag. Mijn favoriete toneelstuk was het toneelstuk 'Othello' gespeeld door Toneelgroep Maastricht. Othello is een klassiek stuk, geschreven door William Shakespeare. Ik vond het toen echt prachtig, omdat er een heel grote cast meedeed, de acteurs geweldig speelden (een van de actrices moest dood spelen en hing echt als een lappenpop in de armen van haar medespeler) en er een grote portie drama in voorkwam. Ik heb toen ook stiekem een celebrity-crush ontwikkeld voor Michael Pas, je kent hem wel: Kulderzipken van toen we klein waren.



Pagina uit mijn reportoirestudieschrift
scene uit Othello met Michael Pas
Scene uit Moore Bacon 


Pleidooi voor  het toneel

Ik kan me voorstellen dat velen onder jullie een goeie film verkiezen boven een toneelvoorstelling en ergens kan ik daar wel inkomen. Maar niet helemaal. Toneel heeft zoveel meer te bieden. Net als bij films zijn er veel genres. Ik hou bijvoorbeeld niet van amateurtheater. Jij houdt misschien niet van bewegingstheater, maar ben je al eens naar een musical geweest? Ik hoor vaak het argument dat ze ooit naar een slecht toneelstuk zijn geweest en daarom niet meer willen gaan. Maar je hebt toch ook al eens een slechte film gezien?
Daarnaast vind ik toneel echt een meerwaarde. Het is niet alleen het spel dat meespeelt, er is zoveel meer. Verschillende decors, muziek  en kostuums zorgen voor een geslaagd toneelstuk. Vaak zit ook een boodschap achter het verhaal. Toneel gaan kijken is ook een sociale bezigheid, een van de leukste dingen vind ik om achteraf ideeën uit te wisselen. De een vindt een bepaald toneelstuk afschuwelijk, terwijl de ander het geweldig vindt. Zoals ene Johan Vanassche zei:

"Het moeilijke aan kunst is dat alles valt te herleiden tot smaak. Elke discussie daarover is zinloos, je kan enkel met gelijkgestemden spreken" 

Een toneelvoorstelling is ook altijd anders en dus uniek.
Het klopt wel dat je met een open minded-instelling een toneelzaal moet binnenstappen, anders zal je er waarschijnlijk niets aan vinden.

Nu ook online

In tijden van Corona kan je ook online en aantal toneelstukken bekijken. Op podiumaanhuis.be kun je er een aantal bekijken. Je kunt op deze site voorstellingen kiezen per genre, wat wel handig is. Ook NT Gent heeft een aantal van zijn toneelstukken online gezet. Ik bekeek Platonov , dit is een erg zwaarwichtig toneelstuk en is niet iets wat ik per se zou aanraden. Voor de Shakespaerefanaten onder ons, op de site van het Globe theatre kan je ook een aantal van Shakespeares meesterwerken terugvinden. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als in het echt, maar het kan het gemis misschien wel verzachten.

Ik hoop dat ik jullie warm gemaakt heb voor toneel en wie weet vraag ik jou wel mee de volgende keer dat ik naar een toneelstuk ga kijken.

Tot schrijfs.

Reacties

  1. Dag Anaïs

    Super hoe je opkomt voor je passie!
    Het is inderdaad zo dat toneel de dag van vandaag een beetje naar achter wordt geschoven.
    Ikzelf kijk niet zoveel toneelvoorstellingen, maar als ik er een zie, geniet ik er wel van met volle teugen!
    Blijf zeker opkomen voor deze mooie passie van jou!

    Groetjes Hanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Anaïs, ikzelf heb ook woord en drama gevolgd van mijn 3de leerjaar tot het 6e middelbaar. Ik genoot net als jou van elke minuut en moest ook repertoirestudie volgen. In het begin wist ik niet goed wat ik kon verwachten maar we leerden -zoals je zei- veel verschillende stijlen van toneel kennen en bespreken. Ik vind het ook jammer dat ik dit jaar geen echt toneel meer gezien heb en mis zeker ook het sociale aspect eraan. Ik zal tegen het volgende theaterseizoen eens uitzoeken welke voorstellingen nog spelen. Ondertussen ben ik van plan om een online toneelstuk te bekijken, al denk ik echter dat de sfeer van in een theaterzaal te zitten jammer genoeg zal ontbreken. Maar wie niet waagt, die niet wint hé! Dank je wel om dit te delen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts